STATUT PRZEDSZKOLA

 

Statut  Przedszkola Nr 114 im. „Pinokio” w Poznaniu

Statut Przedszkola nr 114  opracowano na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U.  z 2015 r.  poz. 2156 ze zmianami);
  2. Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014r. poz.191 ze zmianami);
  3. Kodeksu Pracy –  ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz. U. z 2014 r. poz.1502 ze zmianami);
  4. Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 i 527);
  5. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola  oraz publicznych szkół.  Załącznik nr 1 (Dz. U. 2001 Nr 61, poz. 624 ze zmianami);
  6. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej   w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz  kształcenia  ogólnego  w poszczególnych  typach  szkół (Dz. U. z  2014 r. poz. 803);
  7. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie  terytorialnym (Dz. U. z  1996r.  Nr 13, poz. 74 ze zmianami);
  8. Uchwały      Rady Miasta Poznania Nr XVI/122/II/95 z dnia 18 kwietnia 1995r. w sprawie zasad   funkcjonowania  przedszkoli  publicznych prowadzonych przez samorząd ze zmianami;
  9. Uchwały Rady  Miasta Poznania  Nr XVII/204/VII/2015 z dnia 29.09. 2015r. w sprawie określenia czasu  bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu oraz opłat za świadczenia  udzielane przez przedszkola,  dla których organem prowadzącym jest   Miasto Poznań.
  10. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy  psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz.  532)
  11. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

 

§ 1

  1. Siedzibą Przedszkola nr 114  jest budynek wolnostojący na os. Bohaterów II Wojny Światowej 1 w Poznaniu. Budynek przedszkola został wybudowany w 1974 roku i stanowi własność miejską
  2. Przedszkole nr 114, zwane w dalszej części statutu „przedszkolem” jest Przedszkolem publicznym samorządowym.
  3. Organem prowadzącym Przedszkole nr 114  jest Miasto Poznań.
  4. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty.
  5. Ustalona nazwa używana przez Przedszkole w pieczęciach i stemplach  w pełnym brzmieniu to:

         PRZEDSZKOLE NR 114

                 im. „Pinokio”

                                               61-388  Poznań,  os. Bohaterów II Wojny Światowej 1

               tel. 61 877-53-18

                                                            REGON 301625218  NIP 782-25-18-034

            MIASTO POZNAŃ

              PRZEDSZKOLE NR 114

        im. „Pinokio”

                                               61-388  Poznań,  os. Bohaterów II Wojny Światowej 1

tel.61 877-53-18

 REGON 631257822 NIP 209 00 01 440

  

§ 2

Cele i zadania przedszkola

 

1. Przedszkole   realizuje    cele   i   zadania   określone  w  ustawie o systemie   oświaty oraz       w aktach wykonawczych do ustawy.

1)   Cele przedszkola:

a) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

b) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

c) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

d) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne   w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

e) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych    i intelektualnych;

f) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

g) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

h) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

i) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

j) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości  i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

2)  Zadania przedszkola:

a) zapewnienie    opieki,    wychowania   i   uczenia   się   w   atmosferze akceptacji  i  bezpieczeństwa;

b) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu;

c) organizowanie   pracy   z    dziećmi    zgodnie    z    zasadami    higieny pracy, nauki i wypoczynku oraz prawidłowościami psychologii rozwojowej dzieci;

d) dostosowanie  treści,  metod i form pracy dydaktycznej, wychowawczej  i opiekuńcze  do możliwości rozwojowych dziecka;

e) udzielanie pomocy pedagogiczno – psychologicznej  i innej specjalistycznej z inicjatywy  rodziców (opiekunów prawnych ), dyrektora, nauczyciela, poradni, specjalistów, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego.

f) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w zakresie dopuszczonym

g) możliwościami techniczno –lokalowymi i organizacyjnymi przedszkola,

i) podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;

j) pomoc dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej  i materialnej;

k) informowanie rodziców na bieżąco o postępach dziecka;

l) uzgadnianie   wspólnie   z  rodzicami   kierunków  i   zakresu   zadań   realizowanych przez   przedszkole.

2. Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z pomocy psychologiczno- pedagogicznej      w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem poprzez:

a) rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawanie jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;

b) organizowanie zajęć specjalistycznych:  logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami  mowy oraz innych zajęć terapeutycznych, które prowadzą  nauczyciele posiadający       kwalifikacje   w   tym zakresie i  po   uzyskaniu   zgody i środków finansowych od    organu prowadzącego;

c) organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia;

d) wskazywanie   dla   dzieci   właściwych   Poradni   Psychologiczno – Pedagogicznych po  konsultacji  i  za  zgodą  ich rodziców lub opiekunów;

e) pracę  zgodnie z zaleceniami Poradni;

f) organizowanie   we    współpracy   ze    specjalistami  poradni konsultacji, warsztatów           i  porad dla rodziców i nauczycieli.

3. Przedszkole nie  organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci  z uwagi na brak   odpowiedniej    bazy    lokalowej,   środków dydaktycznych   i    sprzętu  umożliwiającego  realizację wskazań zawartych w opinii  o  potrzebie wczesnego wspomagania.

4. W   przypadku   dzieci,   które   uczęszczają   do   przedszkola   i   uzyskały opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, dyrektor przedszkola, wskaże placówki, które w   porozumieniu   z organem  prowadzącym, organizują zespoły    wczesnego wspomagania   rozwoju   dziecka  i  różne   formy  współpracy     z   jego  rodziną.

5. Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym   obejmuje się  dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do  przedszkola. Organizacja pracy następuje w porozumieniu   z organem prowadzącym.

6. Opinię o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania  przedszkolnego,  wydają  zespoły  orzekające  działające w publicznych  Poradniach  Psychologiczno  –  Pedagogicznych,  w  tym w poradniach specjalistycznych.

7. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej przez:

1) prowadzenie zajęć w języku polskim,

2) wprowadzanie w trakcie zajęć treści związanych z historią, przyrodą, kulturą  i  tradycją

3)  nauczanie religii (katechezy) w ramach planu zajęć przedszkolnych dla  dzieci( grupa najstarsza), których rodzice   lub   opiekunowie   wyrażają   pisemnie   takie   życzenie.       W tym czasie dzieci nie uczęszczające na katechezę mają zapewnioną opiekę nauczyciela.

8. Sposób realizacji zadań przedszkola odbywa się poprzez odpowiedni   dobór    treści, metod   i organizacji pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, uwzględniający potrzeby  i możliwości rozwojowe dziecka,  w szczególności:

1) stosowanie zadań dla dzieci w sytuacjach naturalnych,

2) wykorzystanie systemu ofert edukacyjnych.

3) organizowanie zajęć o atrakcyjnych dla dzieci treściach z zastosowaniem różnorodnych,        w    miarę  możliwości  nowatorskich, form i metod pracy,

4) stawianie  zadań  dostosowanych  do  rzeczywistych potrzeb, możliwości i  zainteresowań dzieci,

5)organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu przez dzieci różnorodnych  kontaktów  społecznych  oraz  wyrażania własnych emocji,  myśli i  wiedzy  w  różnorodnej twórczości  własnej – werbalnej, plastycznej,  ruchowej, muzycznej,

6) ukazanie   dzieciom   piękna   języka  ojczystego  oraz  bogactwa   kultury i  tradycji  narodowej  i regionalnej,

7) upowszechnianie  wiedzy  ekologicznej  wśród dzieci oraz  kształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień ochrony środowiska,

8) upowszechnienie   wiedzy   o  ruchu  drogowym   wśród  dzieci  oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemu bezpieczeństwa i zasad poruszania się  po drodze,

9) organizowanie  nauki  religii,  na indywidualne  życzenie rodziców, zgodnie  z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

9. Przedszkole wspomaga wychowawczą rolę rodziny poprzez:

1) pomoc  w  rozpoznawaniu  możliwości  rozwojowych  dziecka i w podjęciu wczesnej, interwencji specjalistycznej,

2) informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniach dziecka, osiąganych przez nie sukcesach i niepowodzeniach oraz o objawach wskazujących na konieczność konsultacji      z określonymi specjalistami,

3) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu   i w poszczególnych oddziałach,

4) upowszechnianie wiedzy pedagogiczno-psychologicznej w różnych formach.

10. Przedszkole  realizuje cele i zadania wynikające z ustawy, a także z  wydanych     na   jej   podstawie  aktów  wykonawczych, poprzez  organizowanie  przez  nauczycieli pracy z całą grupą dzieci, zespołowo lub indywidualnie, w  oparciu  o podstawy  programowe  wychowania przedszkolnego, stosując zróżnicowane metody  i  formy  pracy  z  dzieckiem  zaczerpnięte     z  różnorodnych  koncepcji pedagogicznych.

11. Przedszkole  może  prowadzić  innowację  pedagogiczną,  polegającą na   nowatorskich   rozwiązaniach  programowych,  organizacyjnych  lub metodycznych, mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola.

12. Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkola:

1) opiekę nad dziećmi w trakcie całego ich pobytu w przedszkolu sprawują nauczyciele,  w wyjątkowych sytuacjach krótkotrwałą opiekę nad dziećmi może sprawować inny   pracownik przedszkola wyznaczony przez dyrektora przedszkola,

2) rozkład   dnia  w   przedszkolu  uwzględnia   równomierne   rozłożenie  zajęć  w  ciągu  całego  dnia  i  ich  różnorodność,  w  tym  pobyt w  ogrodzie przedszkolnym,

3) dzieci mają zapewniony codzienny odpoczynek w określonej formie: dzieci młodsze – leżakowanie, dzieci starsze – zajęcia relaksacyjne   i wyciszające,

4) zapewnia się codzienny pobyt na świeżym powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe,

5) sale zajęć posiadają właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację   i ogrzewanie oraz :

a) w salach zajęć zapewnia się temperaturę co najmniej 18ºC; w przypadku niższej temperatury, dyrektor  przedszkola  zawiesza  zajęcia na czas oznaczony i powiadamia o tym organ prowadzący,

b) dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia, jeśli  temperatura zewnętrzna, mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi   – 15ºC lub jest niższa a także w przypadku wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci,

c) stoliki, krzesełka i wyposażenie sal dostosowane są do wzrostu dzieci  i rodzaju ich działalności.

6) dzieci na pobyt całodzienny korzystają z posiłków przygotowanych  w przedszkolu, zgodnie z normami żywieniowymi i estetycznie podanych; korzystanie z posiłków przez  dzieci na pobyt skrócony oraz przez dzieci alergiczne, uzgadniane jest indywidualnie z rodzicami (opiekunami)   dziecka,    z uwagi na zapewnienie prawidłowej organizacji pracy przedszkola,

7) wobec  wychowanków  na  terenie  placówki  nie  są  stosowane żadne zabiegi medyczne oraz  nie podaje się żadnych leków z uwagi na brak profesjonalnej opieki medycznej,

8) w przypadku choroby zakaźnej dziecka rodzice zobowiązani są do powiadomienia  o tym nauczycielki lub dyrektora placówki, a ponadto po każdej chorobie zakaźnej, a także po długotrwałej chorobie  (powyżej 5 dni roboczych przedłożyć zaświadczenie od lekarza     o zdolności dziecka do uczęszczania do przedszkola,

13. Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć poza terenem przedszkola:

1) w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz          z osobą pomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic. Na 1 osobę dorosłą może przypadać maksymalnie 15 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie mniej niż 2 opiekunów,

2) osobą uprawnioną do prowadzenia wycieczki dydaktycznej, krajoznawczej  i  rekreacyjnej (spaceru) jest nauczyciel,

3) każda wycieczka jest organizowana zgodnie z ogólnym regulaminem wycieczek  i spacerów obowiązującym w przedszkolu,

4) z w/w regulaminem są zapoznani rodzice (opiekunowie); każdorazowo, bezpośrednio przed wycieczką, regulamin omawiany jest z dziećmi w niej uczestniczącymi,

5) każda wycieczka musi być zgłoszona na druku „karta wycieczki”,

6) w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem   w teren,

7) każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren przedszkola jest zobowiązany do każdorazowego odnotowania tego faktu w zeszycie wyjść  z dziećmi,

8) przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren musi być sprawdzony przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola,

9) jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się na nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola,

10) teren  zabaw wokół budynku przedszkola musi być ogrodzony.

14. Jeżeli   przerwa   w  działalności  przedszkola  trwa  co najmniej dwa tygodnie, dyrektor   dokonuje   kontroli  całego  obiektu  i terenu wokół niego pod kątem bezpieczeństwa.           Z przeprowadzonej kontroli sporządza  się protokół.

15. W razie  nieszczęśliwego wypadku   podczas  pobytu  dziecka  w przedszkolu nauczycielka zobowiązana jest :

1) udzielić pierwszej pomocy a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe,

2) powiadomić rodziców ( opiekunów ) dziecka,

3) niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola,

4) o zaistniałym zdarzeniu poinformować nauczycielkę zmienniczkę,

5) dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim                                i zbiorowym niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty a w przypadku zbiorowego zatrucia zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.

16. Dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest   stała   lub   doraźna  pomoc  materialna,  może  być taka pomoc udzielona w   następujący   sposób:

1) dyrektor przedszkola może o taką pomoc wystąpić do właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie,

2) jeżeli o udzielenie pomocy zwraca się osobiście do MOPR rodzic lub opiekun; dyrektor przedszkola zobowiązany jest w tym przypadku do udzielenia wszechstronnej  informacji  lub pomocy w załatwieniu  sprawy,

3) jednorazowej pomocy może udzielić, na wniosek zainteresowanego rodzica lub opiekuna dziecka, rada rodziców z własnych środków lub organizując akcje na rzecz będącego           w potrzebie.

17.  Dziecko musi być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez:

1) rodziców lub opiekunów prawnych,

2) upoważnioną przez nich, na piśmie, osobę pełnoletnią zapewniającą pełne bezpieczeństwo, to znaczy przez osobę, która może przejąć odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka,

3) osoby wymienione w punktach 1 – 2  muszą być trzeźwe,

4) dzieci   oddawane   są   do   rąk  nauczycielki lub  pracownika  dyżurującego

w szatni,

5) w przypadku pozostawienia dziecka w przedszkolu na czas przekraczający godziny pracy przedszkola i po próbie telefonicznego nieskutecznego skontaktowania się z rodzicami (opiekunami), nauczyciel po uzgodnieniu z dyrektorem będzie zmuszony do wezwania policji, która przewiezie dziecko do Pogotowia Opiekuńczego, czyli tzw. Placówki interwencyjnej. 

§ 3

Organy przedszkola

 

1.  Organami przedszkola są:

1) Dyrektor przedszkola

2) Rada Pedagogiczna

3) Rada Rodziców

2.  Na wspólny wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców na terenie placówki może zostać utworzona Rada Przedszkola.

3.  Do szczegółowych kompetencji dyrektora przedszkola należy:

1) kierowanie bieżącą działalnością przedszkola i reprezentowanie jej  na zewnątrz,

2) sprawowanie kontroli  zarządczej oraz sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3) dokonywanie oceny pracy nauczycieli i oceny ich dorobku zawodowego,
w związku z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego,

4) nadawanie stopnia awansu nauczyciela kontraktowego,

5) przedstawianie   wyników  i   wniosków  z  nadzoru pedagogicznego  radzie  pedagogicznej  ,

6) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

7) współpraca z radą pedagogiczną i radą rodziców,

8) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym lub w podnoszeniu kwalifikacji,

9) zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków  organizacyjnych do realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych   i  opiekuńczych,

10) wykonywanie    zadań   związanych   z   zapewnieniem   bezpieczeństwa                               dzieciom   i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę

11) realizacja    zadań    zgodnie   z   uchwałami    rady   pedagogicznej   oraz  z zarządzeniami  organów nadzorujących przedszkole,

12) wstrzymanie  realizacji  uchwał  rady  pedagogicznej, jeśli są one niezgodne z  prawem   oświatowym.   Sposób  postępowania  w  sprawie  wstrzymania  uchwał rady pedagogicznej  określa art. 41 ust.3 ustawy o systemie oświaty,

13) przedstawienie   do  zaopiniowania  projektu   planu  finansowego  radzie pedagogicznej         i radzie rodziców,

14) dysponowanie  środkami  określonymi  w  planie  finansowym przedszkola  i ponoszenie   odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także   za administracyjną   finansową      i gospodarczą obsługę przedszkola,

15) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników przedszkola,

16) przyznawanie  nagród  i  wymierzanie  kar  porządkowych  pracownikom placówki,

17) występowanie  z  wnioskami,  po  zasięgnięciu  opinii  rady  pedagogicznej, w  sprawach  odznaczeń,  nagród  i  innych  wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.

18) współdziałanie   ze   szkołami   wyższymi   oraz   z   zakładami   kształcenia nauczycieli      w  organizacji praktyk pedagogicznych,

19) dopuszczanie do użytku w przedszkolu, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.

4. Rada   pedagogiczna   jest   organem   kolegialnym   przedszkola   w   zakresie realizacji   jego   statutowych   zadań   dotyczących   kształcenia,   wychowania i  opieki.

5. W   skład   rady   pedagogicznej   wchodzą  wszyscy   nauczyciele   zatrudnieni w przedszkolu.

6. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

7.  Zasady funkcjonowania rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności,  uchwalany przez radę i normujący w szczególności:

1) sposób zwoływania, prowadzenia i dokumentowania posiedzeń,

2) wewnętrzną organizację rady pedagogicznej,

3) kompetencje przewodniczącego,

4) zasady uczestnictwa w pracach rady pedagogicznej osób nie  będących członkami tego organu.

8.  Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,

2) uchwalanie i nowelizowanie statutu i regulaminów działalności przedszkola,

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych                             w przedszkolu,

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych   w przedszkolu,

5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dzieci z listy wychowanków,

6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,          w celu doskonalenia pracy  placówki.

9. Rada pedagogiczna opiniuje:

1) organizację pracy w przedszkolu, a zwłaszcza tygodniowy rozkład godzin pracy nauczycieli, przydział grup oraz harmonogram zajęć dodatkowych,

2) programy wychowania przedszkolnego, przed dopuszczeniem ich do użytku przez dyrektora przedszkola,

3) projekt planu finansowego placówki,

4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

5) propozycje  dyrektora  w  sprawach  przydziału  nauczycielom  stałych  prac i   zajęć    realizowanych    w     ramach    wynagrodzenia   zasadniczego  oraz   dodatkowo    płatnych      zajęć      dydaktycznych,    wychowawczych i opiekuńczych,

6) pracę dyrektora przedszkola na wniosek organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny,

7) podjęcie   w  przedszkolu   działalności  przez stowarzyszenia  i  organizacje

w celu wspierania działalności statutowej.

10. Rada pedagogiczna spośród swoich członków wybiera jednego przedstawiciela  do komisji   konkursowej wyłaniającej  kandydata na stanowisko dyrektora.

11. Rada pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego przedszkole z  wnioskiem o  odwołanie ze stanowiska dyrektora placówki.

12. Uchwały  rady  pedagogicznej  są  podejmowane zwykłą większością głosów poprzez   głosowanie  tajne  (w sprawach mogących naruszyć dobra osobiste) lub jawne (pozostałe sprawy), w obecności co najmniej połowy jej członków.

13. Nauczyciele   są   zobowiązani   do  nie  ujawniania  spraw  poruszanych  na posiedzeniach  rady  pedagogicznej,  które   mogą  naruszyć   dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a  także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

14. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do  przedszkola.

15. Zasady tworzenia rady rodziców określa art.53 ust.2 ustawy o systemie   oświaty.

16. Rada  rodziców  działa  w  oparciu  o  regulamin  swojej działalności, który nie może być  sprzeczny ze statutem przedszkola i prawem oświatowym.

17. W posiedzeniach  rady  rodziców uczestniczyć może, z głosem doradczym, dyrektor przedszkola oraz inne zaproszone osoby.

18. W celu  wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić  fundusze  z  dobrowolnych  składek  rodziców  i  innych  źródeł. Zasady  wydatkowania   funduszy   rady   rodziców   określa   jej   regulamin   w części dotyczącej gospodarki  finansowej.

19. Zadaniem rady rodziców jest:

1) wspieranie statutowej działalności przedszkola,

2) uczestnictwo w życiu przedszkola, które przyczynia się do podnoszenia jakości pracy    i  zaspakajania potrzeb dzieci.

20. Rada rodziców ma prawo:

1) występować do  rady pedagogicznej i dyrektora przedszkola oraz organu prowadzącego     i  organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,

2) opiniowania projektu planu finansowego,

3) przedstawiania swojej opinii dotyczącej oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela,

4) występować o ocenę pracy zawodowej nauczyciela,

5) wybierać spośród swoich członków jednego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora placówki

6) uchwalać w porozumieniu z radą pedagogiczną:

a) program wychowawczy przedszkola obejmujący wszystkie treści
i  działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowane przez nauczycieli,

b) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb środowiska.

21. Współdziałanie między organami przedszkola realizowane jest poprzez wspólne spotkania rady rodziców, rady pedagogicznej i dyrektora, które organizuje się w sprawach:

1) organizacji imprez i wycieczek,

2) wniosków zgłaszanych przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola a dotyczących różnych zagadnień z życia przedszkola,

3) ustalenia wysokości stawki żywieniowej, obowiązującej na dany okres czasu z uwzględnieniem: ilości żywionych dzieci, aktualnych cen artykułów żywnościowych i norm żywieniowych ustalonych prawem.

22. Rodzice   i   nauczyciele   współdziałają   ze   sobą  w  sprawach   wychowania i  kształcenia dzieci  uwzględniając prawo rodziców do:

1) znajomości zadań wynikających z realizowanych podstaw programowych wychowania przedszkolnego, programu wychowania,  rocznego planu pracy przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale,

2) uzyskiwania rzetelnych informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju, osiąganych sukcesów i ewentualnych trudności,

23. Współdziałanie z rodzicami realizowane jest w następujących formach:

1) walne zebrania rodziców organizowane zgodnie z bieżącymi potrzebami, nie rzadziej jednak niż raz na rok,

2) zebrania na tematy wychowawcze lub poświęcone określonemu zagadnieniu z udziałem zaproszonych specjalistów wg inicjatywy rodziców,

3) spotkania oddziałowe wg planu nauczycielek poszczególnych grup,

4) dni otwarte i zajęcia otwarte dla rodziców,

5) spotkania indywidualne ze wszystkimi nauczycielkami i dyrektorem w określonych terminach,

6) opracowanie na koniec roku szkolnego pisemnej informacji dla rodziców odnośnie rozwoju ich dziecka i jego charakterystyki,

7) wspólne imprezy dla dzieci i ich  rodzin,

8) redagowanie tablic informacyjnych dla rodziców, na których przedstawiane są zadania realizowane z dziećmi w poszczególnych grupach jak i sprawy dotyczące ogółu  wychowanków i ich rodziców,

9)  wystawy prac dziecięcych,

10) udostępnianie   teczek  kart  pracy  i  prac  plastycznych  oraz  dokumentacji z  obserwacji indywidualnego rozwoju ich dziecka,

11) zapewnienie    możliwości  indywidualnego    kontaktu z nauczycielem.

24. Organy przedszkola działają w ramach obowiązującego prawa:

1) podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów,

2) rozwiązanie ustala się na drodze negocjacji pomiędzy stronami.

3) sprawy sporne ostatecznie rozstrzyga dyrektor przedszkola,

§ 4

Organizacja pracy przedszkola

 

Statut przedszkola określa szczegółową organizację przedszkola z uwzględnieniem przepisów               § 5 – 7. 

§ 5

  1. Przedszkole jest jednostką budżetową prowadzoną przez Miasto Poznań, którego źródłem dochodu mogą być

1) wpływy ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej,

2) wpływy z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie, będące   w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej,

3) wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych,

4) wpływy i opłaty od organizacji, podmiotów gospodarczych i osób fizycznych oraz na przeprowadzenie zajęć poza przedszkolnych,

5) wpływy z usług w zakresie właściwości danej jednostki budżetowej określonej w statucie   (w tym odpłatność za żywienie),

6) wpływy ze sprzedaży surowców wtórnych – w ramach akcji przedszkolnych organizowanych przez placówki,

7) rozliczenie wydatków za media dokonywane pomiędzy przedszkolami    w ramach placówki,

8) wpływy z tytułu odsetek od środków gromadzonych na rachunku.

2. Przeznaczenie uzyskanych przez przedszkole dochodów:

1) cele wskazane przez darczyńcę lub spadkodawcę, jeżeli zostały określone,

2) remont lub odtworzenie mienia w przypadku otrzymania dochodu z tytułu odszkodowań   i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie,

3) sfinansowanie wydatków związanych z uzyskaniem dochodów np.: dochody  z wynajmu sali gimnastycznej wiążą się z poniesieniem wydatków na zakup energii elektrycznej, cieplnej, wody, środków czystości itp.,

4) dofinansowanie bieżącej działalności jednostek,

5) wydatki związane z bankową obsługą rachunku.

3.  Podstawową    jednostką    organizacyjną   przedszkola   jest   oddział   złożony z  dzieci             w  zbliżonym  wieku z  uwzględnieniem  ich  potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju              i stopnia niepełnosprawności.

4.  W przedszkolu tworzy się maksymalnie 5 oddziałów na pobyt całodzienny.

5 Przedszkole może stworzyć oddział realizujący podstawy programowe wychowania przedszkolnego  w ciągu  5-ciu  godzin,  o  ile  zostanie  zgłoszona  odpowiednia  liczba  dzieci.                 W  przypadku,  gdy  jest  niewiele  dzieci  na  pobyt  5-cio godzinny, mogą  one być włączone         w oddział pobytu całodziennego.

6.  Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.

 

§ 6

1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego.

2. Dopuszczone do użytku  programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego. 

3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

4. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie, przy czym:

1) co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę swobodną

2) co najmniej 1/5 czasu – na pobyt w ogrodzie, w parku, na boisku itp.

3) nie mniej 1/5 czasu zajmują zajęcia realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego (dzieci 3,4 l najwyżej 1/5),

4) pozostałe 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować.

5. Na wniosek rodziców (opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe finansowane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Organizację  zajęć  dodatkowych,     z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci, ustala dyrektor placówki.

6. Zajęcia dodatkowe mogą  odbywać  się poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

7. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, religii, zajęć rewalidacyjnych (jeśli takie są prowadzone), powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3 do 4 lat – około 20 minut

2) z dziećmi w wieku 5 do 6 lat – około 30 minut.

8. Dopuszcza się możliwość przyjęcia do przedszkola dziecka z niewielkimi deficytami  rozwojowymi lub upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, na podstawie opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, jednakże pod warunkiem istnienia możliwości włączenia go do grupy dzieci zdrowych.

9. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

§ 7

1. Przedszkole nr 114  jest przedszkolem 5-cio oddziałowym.

2. W   przedszkolu    funkcjonuje  5  oddziałów  całodziennego  pobytu  dzieci. W  przypadku zapotrzebowania środowiska lokalnego na usługi przedszkola istnieje  możliwość   utworzenia   dodatkowego  oddziału  za  zgodą  organu prowadzącego.

3. Przedszkole dysponuje 125 miejscami dla dzieci według orzeczenia organizacyjnego. Liczba miejsc może uleć zmianie w przypadku adaptacji dodatkowej sali na potrzeby oddziału.

4. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:

1) 5 sal zajęć wyposażonych w niezbędne sprzęty i pomoce dydaktyczne, wraz  z pomieszczeniem pomocniczym i łazienką dla dzieci,

2) salę gimnastyczno-rytmiczną,

3) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze tj: łazienki, szatnie, kącik logopedyczny, zaplecze gospodarcze (kuchnie, zmywalnie, magazyny),

4) ogród przedszkolny  z odpowiednim wyposażeniem  i właściwie utrzymanym pod względem roślinności.

5. Przedszkole realizuje cele i zadania statutowe na bazie posiadanych pomieszczeń  i terenów, wyposażenia i sprzętu, a także zgodnie z możliwościami finansowymi określonymi w budżecie placówki na dany rok budżetowy.

§ 8

1. Organizacja pracy przedszkola oparta jest na projekcie organizacyjnym przedszkola, na dany rok szkolny, opracowanym przez dyrektora, w porozumieniu z radą pedagogiczną, najpóźniej do 31 maja poprzedniego roku szkolnego. Projekt ten jest zatwierdzany przez organ prowadzący przedszkole.

2. W projekcie organizacyjnym określa się w szczególności:

1)  czas pracy placówki i poszczególnych oddziałów,

2) liczbę pracowników pedagogicznych i administracyjno-obsługowych oraz ilość stanowisk kierowniczych,

3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole,

4) przydział godzin pracy dla poszczególnych pracowników oraz przydział godzin ponadwymiarowych stałych dla nauczycieli,

5) organizację dodatkowych zajęć dla dzieci – ilość i sposób finansowania.

3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem terminowych przerw w pracy przedszkola zatwierdzonych w projekcie organizacyjnym na dany rok szkolny. Pod pojęciem tych przerw rozumie się przerwę wakacyjną   w lipcu lub sierpniu każdego roku.

4. Zgodnie z zapisami Konwencji Praw Dziecka, w czasie miesięcznej przerwy wakacyjnej uwzględnia się prawo dziecka do wypoczynku.

§ 9

1. Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola, w porozumieniu z radą pedagogiczną, z uwzględnieniem ram czasowych wynikających  z zaleceń podstawy programowej wychowania przedszkolnego,  wymagań zdrowia i higieny pracy, możliwości organizacyjnych oraz oczekiwań rodziców (opiekunów prawnych).

2. W Przedszkolu nr 114 obowiązuje następujący Ramowy rozkład dnia:

1) Ranek:

Zabawa swobodna wg zainteresowań dzieci, praca indywidualna  i wyrównawcza z dziećmi,  zabawy poranne i ćwiczenia ruchowe, zabiegi higieniczne, czynności samoobsługowe i przygotowanie do śniadania, śniadanie.

2) Przedpołudnie:

Zajęcia dydaktyczne wynikające z przyjętego programu wychowania przedszkolnego, czynności samoobsługowe przygotowujące do zabaw w ogrodzie, gry  i zabawy w ogrodzie przedszkolnym, wycieczki, spacery; zabawy swobodne w sali  w przypadku złych warunków atmosferycznych, zabiegi higieniczne i samoobsługowe przygotowujące do posiłku, II śniadanie,

3) Popołudnie:

Odpoczynek w formie leżakowania dla dzieci młodszych; dzieci starsze ćwiczenia relaksacyjne,  zabawa swobodna, zajęcia dydaktyczne realizowane wg programu w ogrodzie lub sali przedszkolnej, praca indywidualna z dziećmi ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem zdolnym oraz działań profilaktycznych, stymulujących, kompensacyjnych    i korekcyjnych; zabiegi higieniczne oraz przygotowanie do obiadu.  Zajęcia dodatkowe organizowane na życzenie rodziców, zabawy i gry w ogrodzie  zabawy kierowane przez nauczyciela,  praca indywidualna z dziećmi, zabawy swobodne dzieci.

3. Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału     szczegółowy  rozkład   dnia   z   uwzględnieniem ram czasowych zalecanych w podstawie programowej specyfiki oddziału oraz potrzeb   i zainteresowań dzieci.

4. Nauczycielki oddziałów pięciogodzinnych, w których realizowane są podstawy programowe dostosowują ustalony, ramowy rozkład dnia do specyfiki pracy tych oddziałów.

§ 10

1. Przedszkole   funkcjonuje   przez  cały  rok  szkolny,  z   wyjątkiem  wakacyjnej   przerwy               (w lipcu lub sierpniu) zatwierdzonej przez organ prowadzący w projekcie organizacyjnym na dany rok szkolny.

2. Przedszkole pracuje w godzinach zatwierdzonych przez organ prowadzący placówkę, na wniosek dyrektora przedszkola, na dany rok szkolny. Dzienny czas pracy przedszkola uwzględnia:

1) oczekiwania rodziców zgodnie z deklaracjami w kartach zgłoszeń dzieci do przedszkola,

2) przepisy Ustawy o Systemie Oświaty w sprawie bezpłatnej realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w czasie nie krótszym niż 5 godzin. W Przedszkolu nr 114 realizacja podstawy programowej odbywa się w godz. 8.00-13.00

3. Przedszkole   czynne   jest   pięć  dni  w  tygodniu   od  poniedziałku  do piątku, przy  czym  dzieci nie powinny przebywać  w  przedszkolu  dłużej niż  9 godzin dziennie.   Harmonogram   pracy   poszczególnych  oddziałów   ustala  dyrektor placówki .

4. Termin przerwy wakacyjnej w pracy przedszkola zatwierdza organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców.

5. W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor może podjąć decyzję  o zmniejszeniu liczby oddziałów.

6. W czasie absencji nauczycieli, dyrektor może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych.

7. Zarówno w sytuacji wymienionej w punktach 5 i 6 liczba dzieci po połączeniu oddziałów nie może przekroczyć 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczycielka.

8. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego zaopatrzonego             w urządzenia i przybory do zabaw i zajęć ruchowych dostosowanych do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. Jest to teren ogrodzony.

9. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy codzienny pobyt dzieci w ogrodzie.

10. Wszelkie sprawy dotyczące wychowanków, w tym sporne, należy zgłaszać wyłącznie    u nauczycielki danego oddziału lub u dyrektora placówki, zawsze bez udziału dzieci.

11. W ramach działalności żywieniowej przedszkola przewiduje się:

1) w oddziałach całodziennych 3 posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad,

2) w oddziałach realizujących podstawy programowe w ciągu 5 godzin przewiduje się 2 posiłki (I i II śniadanie).

12. Zasady wnoszenia opłat:

1) opłata za przedszkole składa się z 2 części: opłaty za świadczenia przekraczające bezpłatną realizację podstawy programowej tj. za godziny od 6.00.- 8.00 i od 13.00.17.30.

2) zasady naliczania, pobierania i zwracania opłat za świadczenie usług wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych regulują  Uchwały Rady Miasta Poznania; Z przepisami,                     o których mowa w pkt.2), rodzice są szczegółowo zapoznawani na zebraniu organizacyjnym na początku każdego roku szkolnego. Teksty uchwał są wyłożone do wglądu rodziców (opiekunów) w hollu placówki i każdorazowo są udostępnione i omawiane na indywidualne życzenie rodzica przez dyrektora przedszkola;

3) szczegółowy zakres realizowanych przez przedszkole świadczeń, o których mowa  w Uchwale Rady Miasta Poznania, określa porozumienie zawierane  pomiędzy dyrektorem przedszkola a rodzicami (opiekunami) dziecka;

4) działalność żywieniowa przedszkola jest płatna w całości przez rodziców (opiekunów) dziecka i obejmuje wyłącznie koszt zakupionych produktów spożywczych;

5) dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora placówki w porozumieniu z organem prowadzącym. Jej wysokość uzależniona jest od cen artykułów spożywczych oraz norm żywieniowych, których stosowanie kontroluje Sanepid zgodnie z odrębnymi przepisami;

6) w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje zwrot kosztów wyżywienia  i opłaty za świadczenia przekraczające bezpłatną realizację podstawy programowej, za każdy dzień nieobecności dziecka;

7) rodzice (opiekunowie) dzieci dojeżdżających spoza terenu miasta Poznania zobowiązani są do opłacania dodatkowej opłaty, równej wysokości dotacji z budżetu miasta płaconej dla każdego dziecka korzystającego z pobytu w przedszkolu. Dodatkowa opłata jest wnoszona bezpośrednio przez rodziców lub przez gminę na terenie której zamieszkuje dziecko.

8) Opłatę za miesiące wakacyjne (lipiec, sierpień) rodzice (opiekunowie) regulują   w przedszkolu dyżurnym z którego korzystało dziecko;

9) Rezygnację z pobytu dziecka w przedszkolu należy zgłaszać, w formie pisemnej   z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia. Okres wypowiedzenia liczy się od ostatniego dnia miesiąca, w którym zostało złożone. Wypowiedzenie może nastąpić również za porozumieniem stron;

10) opłata za przedszkole wpłacana jest w nieprzekraczalnym terminie do 15-go każdego miesiąca na konto przedszkola i pobierana jest „z góry”  za dany miesiąc. Za zwłokę we noszeniu opłat naliczane są odsetki  w ustawowej wysokości;

11) porozumienie  wygasa, bez konieczności jej odrębnego rozwiązania, na skutek:

a) nie uiszczenia przez 2 kolejne miesiące należnych opłat. Wygaśnięcie następuje ostatniego dnia drugiego miesiąca, za który nie uiszczono opłaty,

b) nieobecności dziecka w przedszkolu przez kolejne 14 dni  kalendarzowych bez pisemnego powiadomienia przedszkola; wygaśniecie następuje następnego dnia po upływie kolejnych 14 dni kalendarzowych.

12) rodzice mogą ubezpieczyć dziecko za pośrednictwem placówki w takim przypadku   opłacają ,   na    początku    każdego    roku   szkolnego,   składkę  ubezpieczeniową  za  dziecko.  Wysokość  sumy  ubezpieczenia  oraz  jego wariant, wybiera dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców na początku roku szkolnego;

13) rodzice  w porozumieniu z  Radą Rodziców  opłacają   dodatkowo wg własnych ustaleń  koszty   imprez   i   wycieczek   oraz  zajęć dodatkowych, które nie są finansowane przez gminę.

§ 11

Pracownicy przedszkola

1. Pracownikami przedszkola są:

1) dyrektor,

2) nauczyciele,

3) pracownicy samorządowi:

a) na stanowiskach urzędniczych

b) na stanowiskach pomocniczych i obsługi

2. Liczbę pracowników na wniosek dyrektora, ustala organ prowadzący przedszkole w zależności od ilości dzieci, potrzeb i wymogów organizacyjnych placówki.

3. Zasady zatrudniania, zwalniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa jest w ust. 1, określają odrębne przepisy.

4. Pracownicy przedszkola wykorzystują urlop wypoczynkowy w czasie planowej wakacyjnej przerwy w pracy przedszkola. W wyjątkowych wypadkach urlop może być udzielony w innym terminie.

5. Pracownicy zatrudnieni w przedszkolu, w wymiarze co najmniej ½ etatu, mają prawo do korzystania z posiłków spożywanych wyłącznie na miejscu. Szczegółowe zasady wnoszenia opłat za te posiłki regulują uchwały Rady Miasta Poznania.

6. Każdy pracownik zobowiązany jest do znajomości i stosowania przepisów BHP obowiązujących w placówkach oświatowych oraz zgodnie z tymi przepisami  do  poddawania  się  regularnie  okresowym badaniom lekarskim   i szkoleniom BHP.

7. Każdy pracownik przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.

8. Wszyscy pracownicy placówki zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych aspektów działalności placówki.

9. Wszyscy pracownicy winni dbać o dobre imię placówki, strzec jej mienia      i szanować dobro społeczne.

10. Nauczyciele.

1) w przedszkolu zatrudnia się nauczycieli z przygotowaniem  pedagogiczny   i merytorycznym do pracy z dziećmi  w  wieku przedszkolnym.

2) zadaniem nauczyciela jest prowadzenie, prawidłowej merytorycznie i  formalnie,  pracy  wychowawczej,  dydaktycznej  i  opiekuńczej   wśród   wychowanków; szczegółowy zakres obowiązków nauczycieli określa    § 15 ust. 4 niniejszego statutu,

3) nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, doradcy metodycznego oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek  i instytucji oświatowych i naukowych,

4) nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej                    i opiekuńczej oraz jest zobowiązany do jej analizowania, diagnozowania   i samooceny,

5) w przedszkolu  może  być  zatrudniony  nauczyciel  logopeda  i  nauczyciel  gimnastyki  korekcyjnej  (jeśli  organ  prowadzący  zapewni środki finansowe), a do ich zadań  i obowiązków należy:

a) prowadzenie badań kwalifikujących dzieci do terapii i ćwiczeń korekcyjnych,

b) prowadzenie grupowej lub indywidualnej terapii i ćwiczeń korekcyjnych,

c) współpraca z nauczycielami,

d) współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc,

e) prowadzenie zeszytów ćwiczeń dla rodziców, nauczycieli oraz dziennika  zajęć,

6) Przedszkole zatrudnia nauczyciela katechetę, który nauczanie religii prowadzi w oparciu               o program opracowany i zatwierdzony przez władze kościołów i przedstawiony Ministrowi Edukacji Narodowej,

7) Wszyscy nauczyciele zatrudnieni w wymiarze co najmniej ½ etatu są członkami rady pedagogicznej,

8)  Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych    korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z 6 czerwca 1997 r. – kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz.553 z późniejszymi zmianami ).

11. Pracownikami samorządowi na stanowiskach urzędniczych w przedszkolu są:  główna księgowa, referent ds. płac,

1) Do obowiązków głównej księgowej należy:

a) prowadzenie rachunkowości jednostki,

b) prowadzenie kontroli wewnętrznej dokumentów obrotu środkami pieniężnymi, rzeczowymi      i składnikami majątkowymi,

c) opracowanie planów finansowych przy współudziale dyrektora placówki,

d) sporządzanie bilansów i sprawozdań finansowych,

e) realizacja operacji bankowych,

f) księgowanie analityczne i syntetyczne

2)  Do obowiązków specjalisty ds. płac należy:

a) prowadzenie rachunkowości płacowej,

b) naliczanie poborów i innych wynagrodzeń oraz sporządzanie list płac,

c) dokonywanie operacji bankowych i ZUS związanych z płacami,

d) prowadzenie dokumentacji wymaganej odrębnymi przepisami,

e) sporządzanie bilansów, planów finansowych i sprawozdań odnoszących się do  wynagrodzeń    i ich pochodnych.

2. Pracownikami samorządowymi na stanowiskach pomocniczych w przedszkolu są:  intendent, sekretarka.

1) Do obowiązków intendenta należy:

a) zaopatrywanie przedszkola w żywność, środki nietrwałe  i sprzęt,

b) nadzorowanie sporządzania posiłków, wydzielania racji pokarmowych dla  dzieci              i    personelu,

c) sporządzanie (z kucharzem  i dyrektorem) jadłospisów,

d) prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej oraz raportów   żywieniowych          i  ich  analiza  zgodnie  z obowiązującymi przepisami,

e) sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu  w placówce,

f) prowadzenie prac inwentaryzacyjnych,

g) uczestnictwo w zebraniach ogólnych rodziców, naradach z personelem    administracyjno – obsługowymi w razie konieczności w posiedzeniach  organów przedszkola.

2) Do obowiązków sekretarki należy:

a) przyjmowanie i rozdział korespondencji i przesyłek,

b) prowadzenie ewidencji wpływów i wyjść dokumentów i przesyłek,

c) sporządzanie czystopisów pism i ich powielanie,

d) wysyłanie pism, korespondencji i przesyłek,

e) przyjmowanie i nadawanie telefonów, telefonogramów, faksów itp.,

f) obsługa poczty elektronicznej i kserokopiarki (na użytek kancelarii),

g) udzielanie informacji interesantom, załatwianie ich spraw w miarę kompetencji lub  kierowanie ich do właściwych osób.

3. W miarę potrzeb organizacyjnych i możliwości finansowych przewiduje się, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego, utworzenie innych stanowisk administracyjnych np.: referenta  ds. kadr, dietetyka.

4. Pracownikami samorządowymi  na stanowiskach obsługowych są: kucharka, pomoc kuchenna,

woźna oddziałowa, pomoc nauczyciela, robotnik do prac lekkich.

1) ilość etatów dla pracowników obsługi ustala organ prowadzący placówkę zgodnie                  z odrębnymi przepisami,

2) Do obowiązków kucharki należy:

a) przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki,

b) przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych  i dbać o racjonalne ich zużycie,

c) prowadzić magazyn podręczny,

d) utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych,

e) brać udział w ustalaniu jadłospisów;

3) Do obowiązków pomocy kuchennej należy:

a) pomagać kucharzowi w sporządzaniu posiłków,

b) zmywać i utrzymywać w czystości kuchnię, sprzęt  i naczynia  kuchenne,

c) wykonywać inne polecenia kucharza wynikające z bieżących potrzeb pracy w kuchni;

4) Do obowiązków woźnej oddziałowej należy:

a) spełniać   czynności    obsługowe   i   opiekuńcze   w    stosunku    do  wychowanków polecone przez nauczycielkę danego oddziału oraz inne wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia,

b) utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach,

c) w oddziałach zmywać naczynia i sprzęt po posiłkach,

d) dbać o estetykę sali i zabawki,

e) pełnić dyżury w szatni.

5) Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:

a)  pomagać nauczycielce w opiece nad dziećmi,

b) karmić dzieci w czasie posiłków,

c) dbać o estetykę sali i czystość zabawek

d) przygotowywać leżaki i powleczenia,

e) pełnić dyżury w szatni,

f) w razie potrzeby załatwia sprawy służbowe,

6) Do obowiązków robotnika do prac lekkich należy:

a) wykonywać prace gospodarcze i konserwatorskie możliwe do wykonania we własnym zakresie,

b) dokonywać bieżących zakupów i dostarczać je do przedszkola     w  określonym czasie,

c) utrzymywać w czystości otoczenie przedszkola oraz zewnętrzną klatkę schodową,

d) utrzymywać w czystości ogródek przedszkolny, podlewać i konserwować zieleń  w  ogródku,

e) w przypadku rozdzielenia etatu na dwóch pracowników szczegółowy zakres obowiązków ustali dyrektor placówki.

5. Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:

1) wykonywania wszelkich czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, które wynikają z potrzeb placówki,

2) troszczenia się o mienie placówki,

3) nie ujawniania opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym i niezatrudnionym w przedszkolu z wyjątkiem władz oświatowych   i upoważnionych czynników społecznych,

4) przestrzegania dyscypliny służbowej polegającej na:

a) realizowaniu pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, nie spóźnianiu  się do pracy i nie opuszczaniu stanowiska pracy przed wyznaczonym czasem,

b) codziennym podpisywaniu listy obecności,

c) usprawiedliwianiu u dyrektora przedszkola nieobecności w pracy w ciągu  2 dni,

d) wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie,

e) zgłaszaniu administracji przedszkola zaistniałych szkód w sprzęcie,

f) nie wynoszeniu potraw, żywności przeznaczonej do konsumpcji własnej,

g) czystym i nienagannym ubiorze na terenie przedszkola,

h) poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim, stanowiącym podstawę do przyjęcia     i wykonywania pracy.

6. Wszyscy   pracownicy   przedszkola   są   odpowiedzialni  za  bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.

7. Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków. Postanowienia szczegółowe dla poszczególnych stanowisk pracy są opracowane   i zamieszczone w teczkach akt osobowych każdego pracownika.

 

§ 12

1. W Przedszkolu nr 114 nie utworzono stanowiska wicedyrektora .

2. Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w przypadku:

1) funkcjonowania co najmniej 6 oddziałów,

2) pracy co najmniej dwóch oddziałów dłużej niż 10 godzin

3) posiadania oddziałów zlokalizowanych w różnych miejscach.

3. Za zgodą organu prowadzącego stanowisko wicedyrektora może zostać utworzone   w  innych przypadkach niż określone w ust.2.

4. Stanowisko wicedyrektora opiniują członkowie rady pedagogicznej.

 

§ 13

1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych zadań oraz  z uwzględnieniem propozycji rodziców (opiekunów).

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, przynajmniej jeden nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola, o ile warunki kadrowe i organizacyjne na to pozwalają.

§ 14

1. Przedszkole nr 114 nie jest przedszkolem integracyjnym. Nie jest także przedszkolem ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi.

 

§ 15

Zadania nauczyciela

1. Nauczyciel ma za zadanie w swoich działaniach wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie   i bezpieczeństwo, a także szanowanie godności osobistej wychowanka.

2. Nauczyciel wspiera rozwój i aktywność poznawczą dziecka nastawioną na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej  i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.

3. Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą jest odpowiedzialny za jej jakość i wyniki.

4. Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:

1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej   oraz odpowiedzialność za jej jakość i efekty, a w szczególności:

a) realizacja podstawy programowej  wychowania przedszkolnego oraz realizacja programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola,

b) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu ze szczególnym uwzględnieniem wycieczek, spacerów i pobytu dzieci na powietrzu zgodnie z wytycznymi zawartymi w Procedurach Bezpieczeństwa obowiązującymi w Przedszkolu nr 114,

c) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności    i zainteresowania,

d) indywidualizację oddziaływań w stosunku do poszczególnych wychowanków

e) wprowadzanie zmian do swojej pracy, poszukiwanie i stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania, wzmacniających aktywność dziecka i pobudzających jego zainteresowania,

f) czynny udział w zajęciach muzycznych (rytmika), współdziałanie  z prowadzący   i wspomaganie dzieci wymagających pomocy,

g) współdziałanie nauczycielek pracujących w jednej grupie,

h) opieka doświadczonych nauczycieli nad młodszymi poprzez prowadzenie zajęć koleżeńskich i wspólne rozwiązywanie problemów dydaktycznych występujących  w placówce,

2) ustawiczne samokształcenie i doskonalenie zawodowe poprzez:

a) udział w konferencjach metodycznych i zespołach samokształceniowych oraz problemowych,

b) udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie seminariów, wykładów lub zajęć o charakterze warsztatowym,

c) czytanie na bieżąco literatury fachowej wiążącej się z problematyką rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym,

d) planowanie własnego rozwoju zawodowego

3) prowadzenie na bieżąco dokumentacji pedagogicznej oddziału zgodnie  z odrębnymi przepisami:

a) dziennika zajęć,

b) arkuszy obserwacji pedagogicznej,

c)  miesięcznych planów pracy z dziećmi,

d) zeszytów zabaw i ćwiczeń ruchowych, jeśli nauczycielki stosują w pracy   zestawy własne,

e) dokumentacji współpracy z rodzicami,

f) dokumentacji własnego rozwoju zawodowego,

g) dzienników zajęć indywidualnych i specjalistycznych (jeśli takie zajęcia są prowadzone),wraz z dokumentacją badań dziecka objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną.

4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji a także prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej a następnie przekazanie tej informacji Rodzicom w formie pisemnej do 30 kwietnia danego roku,

5) odpowiedzialność za stan powierzonego mienia przedszkolnego, sal zajęć, pomocy dydaktycznych,

6) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną oraz z osobami prowadzącymi zajęcia dodatkowe, a także udział w pracach Zespołu  ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej,

7) współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka w trosce  o jednolite oddziaływania wychowawcze poprzez:

a) systematyczne  informowanie  rodziców o zadaniach wychowawczych  i  kształcących realizowanych  w przedszkolu; zapoznawanie  rodziców z  podstawą  programową  wychowania przedszkolnego i włączanie ich do  kształtowania  u  dziecka  określonych  tam  wiadomości  i umiejętności;

b) informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;

c) zachęcanie   rodziców   do współdecydowania  w  sprawach  przedszkola, wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci.

5. Zasady współpracy z rodzicami:

1) rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego  oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju oraz podnoszenie jakości pracy placówki.

2) stałe formy współpracy z rodzicami organizowane są zgodnie z  § 3 ust. 23 niniejszego statutu.

3) rodzice mają prawo do:

a) znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i z planu pracy przedszkola, z którymi zapoznawani są przez dyrektora na pierwszym zebraniu dla rodziców organizowanym w roku szkolnym,

b) znajomości tematów i treści planów miesięcznych w danym oddziale, z którymi zapoznawani są w trakcie zebrań grupowych i na bieżąco poprzez gazetki oddziałowe prowadzone przez nauczycielki,

c) rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowań i rozwoju poprzez:

a. uzyskiwanie od nauczycielki bezpośredniej informacji na temat postępów edukacyjnych  dziecka, jego sukcesów i trudności oraz przejawianych zachowań, zarówno pozytywnych jak
i niewłaściwych,

b. obserwowanie własnego dziecka, na tle grupy, w trakcie dni i zajęć otwartych organizowanych przez nauczycielki,

c. zaznajomienie z wynikami indywidualnej obserwacji dziecka oraz diagnozy przedszkolnej,

d. udostępnianie kart pracy dziecka i teczki jego prac plastycznych,

e. uzyskiwania do 30 kwietnia danego roku informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać,

f. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,

g. wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków  z obserwacji  pracy przedszkola

4) do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

a) przestrzeganie zasad funkcjonowania przedszkola zawartych w  niniejszym Statucie,

b) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców

c) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez osobę upoważnioną przez rodziców w godzinach zadeklarowanych porozumieniu,

d) terminowe wnoszenie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,

e) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,

f) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych, chorobach zakaźnych lub innych mogących przenosić się na pozostałe dzieci,

g) przyprowadzanie do przedszkola dziecka wyłącznie zdrowego, ( złamanie kończyny to również choroba).

h) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,

i) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.

§ 16

Wychowankowie

1. Przedszkole przyjmuje  dzieci  w  wieku  od 3 od  6 lat z zastrzeżeniem ust 2.

2. W  szczególnie   uzasadnionych   przypadkach   dyrektor   przedszkola  może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku jeżeli:

1) o przyjęcie dziecka wnioskuje pomoc społeczna z uwagi na trudną sytuację rodzinną,

2) miała miejsce niespodziewana sytuacja losowa rodziny dziecka,

3) w przedszkolu są wolne miejsca,

3. Dzieci 6-letnie są zobowiązane odbyć  roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub w oddziale  przedszkolnym   zorganizowanym w szkole podstawowej.  Rodzice / opiekunowie  dziecka  są  zobowiązani dopełnić czynności zgłoszenia dziecka i zapewnić jego regularne uczęszczanie.

4. Na wniosek rodziców, obowiązkiem szkolnym  może być  objęte dziecko , które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Warunkiem jest wcześniejsze korzystanie przez dziecko z wychowania przedszkolnego lub posiadanie przez dziecko opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

5. Rodzice (opiekunowie) dziecka są zobowiązani dopełnić czynności zgłoszenia dziecka i   zapewnić jego regularne uczęszczanie.

6. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do  przedszkola dodatkowo nie dłużej niż jeden rok. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie dłużej  niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.

 

Zasady  Rekrutacji do Przedszkola Nr 114

7. Rekrutacja odbywa się zgodnie ze znowelizowaną 6 grudnia 2013 roku ustawą o systemie oświaty (Dziennik Ustaw z dnia 3 stycznia 2014 r., poz. 7), która określa zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych” oraz kryteriami określonymi  przez organ prowadzący

8. Szczegółowe zasady rekrutacji zawiera „Regulamin określający zasady rekrutacji dzieci do Przedszkola Nr 114 w Poznaniu”.

 

Prawa i obowiązki dziecka

9. Dziecko w przedszkolu ma prawo do

1) zabawy i działania w bezpiecznych warunkach,

2) opieki, taktu, cierpliwości, życzliwości i pomocy ze strony całego personelu placówki jak      i wszystkich osób przebywających na jej terenie,

3) przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu,

4) rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb,

5) wyboru zadań i sposobów ich rozwiązania, współdziałania z innymi,

6) możliwości zgłaszania własnych pomysłów i inicjatyw,

7) nagradzania wysiłku i osiągnięć,

8) badania i eksperymentowania,

9) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),

10) różnorodnego działania, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,

11) codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe,

12) korzystania z zajęć korekcyjnych, terapii logopedycznej i innej specjalistycznej, jeśli takiej potrzebuje a placówka jest w stanie ją  zorganizować,

13) formułowania i wyrażania własnych poglądów i ocen, zadawania trudnych pytań (na które powinno uzyskać rzeczową, zgodną z prawdą odpowiedź),

14) ciągłej opieki ze strony nauczyciela,

15) snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,

16) zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,

17) nauki regulowania własnych potrzeb zgodnie z zasadami współżycia społecznego.

10. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

1) poszanowania nietykalności cielesnej innych dzieci i dorosłych,

2) poszanowania godności osobistej innych dzieci i dorosłych,

3) stosowania się do przyjętych umów obowiązujących całą grupę  i ustalonych przez dzieci wspólnie z nauczycielką,

4) włączania się do prac porządkowych w sali (w ogrodzie) po zajęciach lub zabawie,

5) stosowania zasady „nie rób drugiemu co tobie nie miłe”,

6) uczestniczenia w zajęciach dodatkowych które dla niego wybrali rodzice jednakże pod warunkiem wyrażenia przez dziecko chęci uczestniczenia w tych zajęciach.

11. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do  skreślenia wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola  w wypadku:

1) zaobserwowania niepokojących zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu                       i zdrowiu innych i odmowy ze strony rodziców (opiekunów) współpracy ze specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną                               i zdrowotna,

2) nieuczęszczania dziecka do przedszkola przez okres powyżej 1 miesiąca bez podania przyczyny lub bez skontaktowania się rodziców (opiekunów)  z dyrektorem placówki lub nauczycielką,

3) zalegania z opłatami za przedszkole za 2 okresy płatności. W przypadku takim dziecko                        6-letnie przeniesione będzie do grupy realizującej podstawę programową, rodzice (opiekunowie) zostają powiadomieni, przez dyrektora placówki, o zamiarze skreślenia dziecka z listy przedszkolaków z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

12. W   przypadku   zgłoszenia  przez   rodziców,  na piśmie,   prośby o skreślenie  dziecka  z  listy  wychowanków,  decyzję  o  skreśleniu  podejmuje   dyrektor przedszkola; skreślenie następuje zawsze z dniem 1-go następnego miesiąca.

 

§ 17

1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.